Guide
Starta guide
Så här fungerar färdtjänst
Här kan du steg för steg läsa om hur färdtjänst fungerar.
Guide
Här kan du steg för steg läsa om hur färdtjänst fungerar.
Färdtjänst beviljas av den kommun där du är folkbokförd. Det är funktionsnedsättningen som avgör om du kan få färdtjänst.
Funktionsnedsättningen ska ha en varaktighet om minst tre månader. Avsaknad av körkort, hög ålder eller att det inte finns bussförbindelser är inte något skäl till att beviljas färdtjänst.
Färdtjänsttillståndet är personligt och får inte användas på annat sätt än beslutat. Du måste vid resa kunna visa upp giltig legitimation.
Om det sker förändringar i ditt hälsotillstånd eller om du ska flytta måste du alltid kontakta färdtjänsthandläggaren. Om du flyttar till en annan kommun upphör färdtjänsttillståndet att gälla.
Du beställer din resa på Västtrafiks kund- och resetjänst, telefon 020-91 90 90.
Färdtjänstresor kan göras alla dagar kl. 05:00–02:00.
Vardagar 06:00 – 22:00
Lördag till söndag 08:00 – 22:00
Helgdagar 08:00 – 22:00
Beställningscentralen telefon 020 – 91 90 90
Ditt namn och personnummer | Ditt telefonnummer |
Var du vill bli hämtad | Vart du vill åka |
När du vill åka | När du behöver vara framme |
Om någon reser tillsammans med dig | Om resan är en färdtjänst-, arbetsresa eller något annat |
Om du har förflyttningshjälpmedel | Husdjur är inte tillåtet med undantag för ledarhund och assistenthund. |
Beställning av återresan kan göras samtidigt. Beställ din resa i så god tid som möjligt, tidigast 14 dagar i förväg och senast en timma före önskad avresa.
Om bilen är mer än 10 minuter försenad ring beställningscentralen.
Du betalar din färdtjänstresa innan resan startar. Det går bra att betala med kontanter men du kan också betala med de vanligaste kontokorten. Resans pris följer aktuell taxa och avgörs av hur många kommuner som resan går genom.
Priserna gäller från 2024-01-15
Priset på färdtjänstresan avgörs av hur många kommuner resan går genom.
Betalning sker innan påbörjad resa. Betala kontant (med så jämna pengar som möjligt) eller med något av de vanligaste bankkorten.
Ungdom är man fram till dagen man fyller 20 år.
Taxa färdtjänst, gäller från och med 2024-01-15. | ||
---|---|---|
Enkel resa inom | Vuxen | Ungdom* |
En kommun | 73 | 55 |
Två kommuner | 127 | 96 |
Tre kommuner | 182 | 137 |
Fyra kommuner | 291 | 218 |
Fem kommuner | 400 | 301 |
Sex kommuner | 509 | 382 |
Sju kommuner | 618 | 464 |
Åtta kommuner eller flera | 727 | 545 |
Färdtjänstområdet är Västra Götalands län samt de angränsande kommunerna Askersund, Habo, Kristinehamn, Laxå och Mullsjö.
Den enskilda kommunen har möjlighet att fatta beslut om ett generösare färdtjänstområde. Detta för att kunna göra kommuner tillgängliga, som man idag har ett betydande resmönster till, men som ligger utanför färdtjänstområdet.
För att få tillstånd till resa i annan kommun utanför färdtjänstområdet krävs en särskild prövning av den färdtjänstberättigades kommun.
För resa inom någon av landets kommuner som inte ingår i färdtjänstområdet, lämnas ersättning för 70% av taxameterbeloppet. Resenären beställer en taxiresa hos valfritt taxibolag och inkommer i efterhand med kvitto till kommunens handläggare.
Vill du göra en färdtjänstresa utanför de kommuner som finns listade här ovan? Då kan du ansöka om så kallad riksfärdtjänst. Ansökan lämnar du in till din färdtjänsthandläggare senast 14 dagar innan du ska resa. Vid större helger kan ansökan behöva komma in tidigare. Observera att handläggningstiden för riksfärdtjänstresor är längre än normalt under sommaren då våra handläggare har semester vissa veckor.
Du får ta med dig det förflyttningshjälpmedel som du behöver för att resa, exempelvis rollator eller rullstol, samt bagage motsvarande en kasse i varje hand eller en resväska.
Har du blivit beviljad ledsagare får ledsagaren åka med utan avgift. Ledsagaren ska hjälpa dig till och från fordonet och åker med dig om du behöver hjälp under färden. Ledsagaren måste alltid påbörja och avsluta sin resa på samma adress som du. Ledsagaren får själv inte ha tillstånd till färdtjänst.
Du får ta med dig en medresenär på resan. Medresenären måste alltid påbörja och avsluta resan på samma adress som du. Medresenären betalar egenavgift enligt färdtjänsttaxan.
Ledar– och assistanshund får följa med utan kostnad. Övriga husdjur får inte följa med.
Om inte resan blir av, måste du avbeställa resan minst en timma innan resan skulle ha påbörjats. Om du inte avbeställer, eller avbeställer för sent, kan kommunen ta ut en avgift på 200 kronor per tillfälle.
Avbokning/ändring kan göras dygnet runt via telefon, web eller app.
Kund- och resetjänst telefon 020 – 91 90 90
Om du har en synpunkt eller annat som berör en utförd resa ring kund- och resetjänst. Om du vill ha ett svar på synpunkten måste du begära detta. Vill du hellre mejla ditt ärende kan du göra detta till
Mejl: synpunkt.anrop@vasttrafik.se
Telefon: 020-91 90 90