Stöd för dig som skolungdom

Är du utsatt för våld eller har varit vittne till våld i hemmet? Här finns de kontaktuppgifter som du behöver för att få stöd och hjälp eller om du har behov av att prata med någon.

Vart vänder man sig?

Har du behov av att prata med vuxna utanför skolan kan du vända dig till någon av följande aktörer:

Ungdomsjouren Linnéan
Ungdomsjouren Linnéan erbjuder stöd till alla unga personer mellan 13-19 år. Stöd erbjuds individuellt via chatt, telefon och IRL. Stöd ges även i grupp IRL.

Chatta vardagar kl. 13.00-15.00

ungdomsjourenlinnean.se Länk till annan webbplats.

info@ungdomsjourenlinnean.se

Fabriksgatan 4, Lidköping, Entré 3, Plan 1

Kvinnojouren Linnéan
Kvinnojouren Linnéan vänder sig till kvinnor som blivit utsatta för hot, våld och/eller andra övergrepp.

Tel: 0510-219 00 vardagar kl. 07.30-12.00, 12.30-16.00. 0200-11 33 33 övrig tid, kväll, natt och helg.

Chatta vardagar kl. 13.00-15.00. Tisdagar bemannas chatten av barnsamordnare

kvinnojourenlinnean.se Länk till annan webbplats.

info@kvinnojourenlinnean.se

Ungdomsmottagningen i Lidköping
Drop in måndagar kl. 15.00-16.30 och onsdagar kl. 8.00-9.30

Tel: 010-473 93 15, boka tid att bli uppringd

Sockerbruksgatan 1, Lidköping

För att hitta ungdomsmottagning i en annan kommun i Västra Götalands län se vgregion.se Länk till annan webbplats.

Socialtjänsten
Du kan själv vända dig till socialtjänsten i sin hemkommun.
Kontaktuppgifter finns på respektive kommuns hemsida.

Fiskaregatan 4, Lidköping

Hälso- och sjukvård
Vänd dig till din vårdcentral för hjälp och stöd.

Nationella Stödorganisationer

Bris
Bris har öppet varje dag, dygnet runt.
Det går att maila och chatta via deras hemsida.

bris.se Länk till annan webbplats.

Brottsofferjouren
Brottsofferjouren ger kostnadsfritt stöd till den som är brottsutsatt, vittne eller anhörig.

brottsofferjouren.se Länk till annan webbplats.

GAPF, Glöm Aldrig Pela och Fadime
GAPF, Glöm Aldrig Pela och Fadime, är en ideell organisation som arbetat för att stötta och hjälpa personer som lever under hedersrelaterat våld och förtryck.

Tel: 070-000 93 28 varje dag, dygnet runt

stodjour@gapf.se

gapf.se Länk till annan webbplats.

Polisen
112 används för pågående brott eller en akut situation. 114 14 används för att tipsa polisen. Tips kan även lämnas via polisens webb.

polisen.se Länk till annan webbplats.

Unga relationer
Ger stöd och information till ungdomar upp till 20 år som blir utsatta i sin relation. Även för den som är kompis till någon som blir det eller är den som utsätter. Det kan vara pågående eller ha hänt tidigare.

Chatta varje kväll kl 20.00-22.00

ungarelationer.se Länk till annan webbplats.

Roks tjejjourer
Roks tjejjourer stöttar och hjälper dig som definierar dig som tjej eller kvinna, mellan åldrarna 8 och 30 år. Via hemsidan hittar eleven sin lokala jour. Få stöd genom chatt, mail eller telefon. Man kan också kontakta jourer på annan ort.

rokstjejjourer.se Länk till annan webbplats.

Hjälpte informationen på den här sidan dig?

Tack för ditt svar!

Hur nöjd är du med sidans innehåll?

Observera att vi inte besvarar frågor om kommunens verksamheter denna väg. Här tar vi endast emot synpunkter på aktuell webbsida du besöker. Frågor om våra verksamheter hänvisas till vår e-tjänst Tyck till om kommunen.

Tack för ditt svar!

Hur nöjd är du med sidans innehåll?

Kan du utveckla ditt svar lite mer?

Vi vill gärna att du förklarar vad du saknar eller vad som inte stämmer för att vi skall kunna blir bättre på att ge dig korrekt information. Din kommentar blir en allmän handling och kan komma att läsas av andra. Undvik att skicka in känsliga personuppgifter. Vi hanterar alla eventuella personuppgifter enligt GDPR.

Får vi kontakta dig (frivilligt)?

Skriv in den e-postadress vi kan nå dig på. Vi kontaktar dig enbart om vi behöver ställa kompletterande frågor rörande din feedback ovan.

Har du synpunkter på service och tjänster?

Läs om hur du lämnar synpunkter på kommunens service och tjänster.

Informationen skickas...

Tack för att du hjälper oss att göra kommunens webbplats bättre!

Publicerad:

Senast uppdaterad: