Kollektivtrafik

Kollektivtrafiken i Lidköpings kommun drivs av Västtrafik. För att använda kollektivtrafiken hänvisar vi till Västtrafiks webbplats och deras reseplanerare. Läs mer på Västtrafiks webbplats Länk till annan webbplats.

Nedan finns användbara länkar gällande tilläggsutbud i Lidköpings kommun.

Har du synpunkter på kollektivtrafiken kan du kontakta
Västtrafiks kundservice Länk till annan webbplats.på telefon 0771-41 43 00.

Alla som fyllt 65 år och bor i Lidköpings kommun får åka fritt med kollektivtrafiken dygnet runt inom Lidköpings kommun. Du behöver bara ett personligt Västtrafikkort. Kortet har en kommunladdning Lidköping och gäller på Västtrafiks alla linjer och Närtrafik.

Har du frågor om erbjudandet? Kontakta Västtrafiks Kundservice på telefon 0771-41 43 00 eller läs mer på deras hemsida Länk till annan webbplats..

Närtrafik är kollektivtrafik för alla som vill åka från landsbygden till tätort eller tvärt om. Resan går mellan en valfri adress i grönmarkerat område och någon av närtrafikhållplatserna Länk till annan webbplats.. Här kan du också läsa mer om tider  och vilket pris som gäller.

Flextrafik är kollektivtrafik för alla som fyllt 75 år eller har tillstånd att resa med färdtjänst. Den körs med mindre fordon och resorna samordnas så att flera resenärer åker i samma fordon. Du behöver inte vara bosatt i Lidköpings kommun för att få resa med Flextrafiken.

Så här reser du

Bestäm vilket intervall du vill resa inom och beställ sedan din resa genom att ringa 0771-91 90 90 minst 1 timme innan tidsintervallet börjar. Då ger vi dig den exakta avgångstiden. Tyvärr kan du inte ställa krav på till exempel, plats i framsätet när du åker med Flextrafiken.

Biljetter och medresenärer

Resan kostar 42 kronor och du betalar kontant eller med bankkort. Västtrafiks periodkort och ungdomsrabatter gäller inte.

Om du vill får du ta med dig en medresenär som betalar samma pris som du. Två barn under sju år får följa med gratis.

Dina medresenärer måste stiga av och på vid samma platser som du. Uppge redan vid bokningen om du har någon med dig.

Bagage och hjälpmedel

Du får ta med dig bagage som motsvarar vad man vanligen har med på bussen, det vill säga en kasse i varje hand eller en resväska. Föraren hjälper gärna till att bära ditt bagage fram till fastighetens dörr.

Tunga och skrymmande hjälpmedel som rullstol, rollator eller liknande måste du boka särskild plats för när du beställer din resa.

Checklista vid beställning

  • Säg att du vill resa med Flextrafik
  • Vad du heter och ditt personnummer
  • Vilken adress du vill bli hämtad och lämnad på
  • Vilket datum och vilken tid du vill resa
  • Om du vill beställa returresa
  • Vilket telefonnummer vi kan nå dig på

Beställning av flextrafik

Telefon 0771–91 90 90

Öppettider för beställning

Vardagar: 06:00–22:00
Lördag, söndag och helgdagar: 08:00–22:00

Telefon 0771-41 43 00, vasttrafik.se Länk till annan webbplats.

Reshjälpskort – för dig som behöver hjälp på din resa med Västtrafik. Du som är färdtjänstberättigad i någon kommun inom Västra Götaland och Kungsbacka kan ta med en vän/ledsagare som hjälp på din resa med den allmänna kollektivtrafiken. För att kunna göra detta behöver du ansöka om ett reshjälpskort.

Reshjälpskortet kostar ingenting och gäller för resor inom Västra Götalandsregionen och med det får du som är färdtjänstberättigad ta med någon avgiftsfritt. Du betalar själv för din egen resa. Kortet gäller i åtta månader från att vi behandlar din ansökan.

Ansökan

Du ansöker genom att fylla i blanketten ”Ansökan om Reshjälpskort” tillsammans med ditt färdtjänst intyg/beslut/kort. Ansökan skickas in per mail till reshjalpskort@vasttrafik.se eller med brev till Västtrafik AB, Reshjälpskort, Box 405, 40126 Göteborg.

För att få reshjälpskort krävs:

  • att du är färdtjänstberättigad med intyg/beslut från någon av kommunerna inom Västra Götaland.
  • att du blir registrerad som kund hos Västtrafik.
  • att du har en mailadress (för att bli registrerad som kund hos Västtrafik).
  • att du godkänner Västtrafiks hantering av personuppgifter.

När du reser

Reshjälpskortet är personligt och ditt namn är tryckt på biljetten, det innebär att du ska kunna legitimera dig vid resa. Du som färdtjänstberättigad betalar själv för din resa med Västtrafiks periodbiljett, kontoladdning, enkelbiljett och lånar ut reshjälpskortet till den som reser med dig. När ni går ombord visas reshjälpskortet för kortläsaren.

Reshjälpskortet gäller endast för resor i kombination med annan biljett från Västtrafik, du kan alltså inte resa själv på den utan den gäller för den som följer med dig på din resa. Tänk på att medföljande erbjudande inte gäller på kortet. Reshjälpskortet är giltigt i hela regionen (motsvarar Västtrafiks biljett Regionen Runt) och gäller i åtta månader. Efter åtta månader måste du göra en ny ansökan.

När du reser på fordon som inte har kortläsare behöver du ett giltighetsbevis/kortinspektion som visar vad som finns på kortet, detta kan du få i våra butiker eller hos våra ombud. Det kan också vara bra att söka efter information om vad som gäller vid resor och delbetalning hos andra samarbetspartners.

Har du frågor?

Mejla Västtrafik på reshjalpskort@vasttrafik.se eller ring på telefon 0771-41 43 00 

Västtrafikkort

För resor med kortet gäller Västtrafiks allmänna resevillkor och prisuppgifter. Kortet är registrerat och kan därmed spärras vid en eventuell förlust. För mer information se www.vasttrafik.se Länk till annan webbplats. eller ring 0771-41 43 00.

Hjälpte informationen på den här sidan dig?

Tack för ditt svar!

Hur nöjd är du med sidans innehåll?



Hur nöjd är du med sidans innehåll?

Din kommentar blir en allmän handling och kan komma att läsas av andra. Undvik att skicka in känsliga personuppgifter. Vi hanterar alla eventuella personuppgifter enligt GDPR.

Observera att vi inte besvarar frågor om kommunens verksamheter denna väg. Här tar vi endast emot synpunkter på aktuell webbsida du besöker. Frågor om våra verksamheter hänvisas till vår e-tjänst Tyck till om kommunen.

Tack för ditt svar!

Hur nöjd är du med sidans innehåll?






Kan du utveckla ditt svar lite mer?

Vi vill gärna att du förklarar vad du saknar eller vad som inte stämmer för att vi skall kunna blir bättre på att ge dig korrekt information. Din kommentar blir en allmän handling och kan komma att läsas av andra. Undvik att skicka in känsliga personuppgifter. Vi hanterar alla eventuella personuppgifter enligt GDPR.

Observera att vi inte besvarar frågor om kommunens verksamheter denna väg. Här tar vi endast emot synpunkter på aktuell webbsida du besöker. Frågor om våra verksamheter hänvisas till vår e-tjänst Tyck till om kommunen.

Får vi kontakta dig (frivilligt)?

Skriv in den e-postadress vi kan nå dig på. Vi kontaktar dig enbart om vi behöver ställa kompletterande frågor rörande din feedback ovan.

Har du synpunkter på service och tjänster?

Läs om hur du lämnar synpunkter på kommunens service och tjänster.

Informationen skickas...

Tack för att du hjälper oss att göra kommunens webbplats bättre!

Publicerad:

Senast uppdaterad:

Sidansvarig: samhalle@lidkoping.se