IT-stöd
Här hittar du information om IT-stöd och teknisk utrustning.
iPad
Som förtroendevald i kommunfullmäktige, kommunstyrelsen och nämnder samt de flesta bolag inom stadshuskoncernen har du rätt till en iPad för att kunna ta del av handlingar, begära ersättningar, hantera e-post m.m. IPaden är den tekniska utrustning som du behöver för att kunna ta del av kallelser, handlingar och protokoll med mera för dina sammanträden.
Göliska IT Service Desk hjälper dig när du behöver support kring din tekniska utrustning. Du når Göliska IT på telefon 0510- 77 70 00 eller e-post servicedesk@goliskait.se. Öppettider till servicedesk finns på Göliska IT:s hemsida Länk till annan webbplats..
Netpublicator
Via Netpublicator Länk till annan webbplats. kommer du som förtroendevald åt dina sammanträdeshandlingar. På din iPad har du appen Netpublicator, med ett bättre gränssnitt och tillgång till handlingar som eventuellt omfattar personuppgifter eller sekretess. För att kunna läsa sekretess behöver du ha din telefon tillhanda för tvåfaktorsautentisering. I kommunfullmäktige används Netpublicator också vid upprop och omröstningar, för att begära ordet m.m.
Du har tillgång till kallelser, handlingar och protokoll för de nämnder där du har uppdrag som ledamot eller ersättare. Kontakta din nämndsekreterare om du har frågor.
Informationssäkerhet och lösenord
Som ett led i arbetet med ökad informationssäkerhet har Göliska IT tillsammans med representanter från V6-kommunerna antagit en riktlinje vad gäller lösenord för inloggning Pdf, 183.3 kB. på förtroendevaldas iPad. Denna inloggning är kopplad till bland annat e-post, Teams och Visma (Pmobile). Riktlinjen omfattar striktare krav på lösenordens utformning samt hur länge ett lösenord är giltigt.
Vill du ha ytterligare information om hur kommunen arbetar med informationssäkerhet? Vänd dig till kommunens informationssäkerhetssamordnare.
Publicerad:
Senast uppdaterad:
Sidansvarig: kommunstyrelsen@lidkoping.se